Yoga

Timsa Personal Yoga Training biedt individuele of in een samen te stellen groep privé lessen in verschillende vormen van yoga aan. Staat er niet bij wat je zoekt of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met mij op via het contactformulier.

 Inhoud van de les:

  • De inhoud van de privé yogales wordt in overleg met jou vastgesteld. Je geeft per les, uiterlijk 3 dagen vooraf, aan waar je aandacht aan wil besteden zodat ik deze in de les kan verwerken. Jij geeft aan wat de aandachtspunten moeten zijn, maar ik zal af en toe toch de vrijheid willen hebben per situatie te bekijken of ik eventueel andere aandachtspunten kan verwerken in de les. Maar ik zal altijd rekening houden met de situatie en jouw wensen. We kunnen dit ook afspreken voor een aantal lessen achter elkaar.
  • Ik geef indien gewenst ‘huiswerk’ mee zodat je ook zelfstandig aan de slag kunnen, zodat dit een vast onderdeel in jouw dagelijkse routine kan worden. Regelmaat werkt altijd het best.
  • Tussentijds vragen stellen kan altijd. Dit kan best per Whatsapp.

 

Frequentie:

  • Afhankelijk van de aangeschafte lessenkaarten worden de lessen vooraf bepaald.
  • Annulering van een afspraak minimaal 24 uur van te voren. Bij vakanties die van te voren worden aangegeven kan de geldigheid evenredig worden verlengd.

 

Locatie en materiaal:

  • De door jou opgegeven locatie. Dit mag bij jouw thuis gebeuren, maar bij mooi weer kunnen we ook buiten afspreken.
  • Je zorgt zelf voor het nodige materiaal. Als basis is voldoende om een yoga mat of ondergrond/kleedje, 2 yogalblokken en een dekentje te hebben. Voor de Yin yoga lessen is een bolster nodig. We kunnen kijken wat je zelf thuis voorhanden hebt. Indien nodig kan je via mij de nodige materiaal aanschaffen.

 

Tarief:

  • Kijk hier voor het overzicht van de verschillende tarieven.
  • De tarieven zijn inclusief 6 % BTW en exclusief reiskosten.
  • De lessenkaart dient voorafgaand aan de eerste les aangeschaft te worden. Dit kan via bankoverschrijving of contant tijdens de eerste les.
  • Klanten die gebruik maken van privélessen ontvangen 10 % korting bij massages. De massages kunnen wanneer je zelf een massagetafel bezit, in overleg, aansluitend aan de les gepland worden maar kunnen ook op mijn locatie aan de Piraeuserf 13 in Rotterdam worden geboekt.

 

Algemene voorwaarden:

  • Voor alle verleende diensten van Timsa Yoga & Massages gelden de betreffende Algemene voorwaarden.

HATHA YOGA

Hatha-yoga is een yogavorm die bestaat uit een systeem van houdingen om beheersing te verkrijgen over de geest en het lichaam. In het Westen is het vooral deze vorm van yoga die bekendheid heeft gekregen, waardoor men vaak hatha-yoga bedoelt, wanneer men van yoga spreekt.

Hatha-yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama). Hatha-yoga bestaat voornamelijk uit niet-bewegende asana’s. Meditatie is een voor veel yogi’s een belangrijke afronding om de eenheid van lichaam en geest te voelen.

In het Westen is hatha-yoga vooral een populair middel om te onthaasten of stress te verminderen. Daarnaast wordt aan de technieken ook een gunstig effect toegeschreven op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen en treedt er in het algemeen een versoepeling van het lichaam op.  Het doel van hatha-yoga is in het Westen is daarom vooral het bevorderen van de gezondheid en het welbevinden.

YIN YOGA

Waarschijnlijk bestaat Yin Yoga al wel een paar duizend jaar. In de Hatha Yoga Pradipika, een van de oudste geschriften over yoga, staan al een kleine hoeveelheid yogahoudingen beschreven. Daarvan waren ongeveer de helft op het principe van Yang en de andere helft op Yin georiënteerd. Yin en Yang vormen samen een eenheid. Het een kan niet zonder het ander bestaan. Als we het op het lichaam betrekken dan wil dit zeggen dat de zachte, elastische delen, zoals de spieren, als yang worden beschouwd. De harde, niet-elastische lichaamsdelen, zoals de gewrichten en de beenderen, horen daarentegen bij yin. Om deze eenheid te bereiken zullen we zowel met de spieren als met de beenderen en gewrichten moeten werken.

In tegenstelling tot de Hatha yoga waar de houdingen actief en krachtig worden uitgeoefend en de focus ook op de spieren ligt (yang), worden bij de Yin yoga de oefeningen passief en volkomen zonder krachtinspanning gedaan. De bedoeling is dat niet (alleen) de spieren, maar de dieper liggende lagen in het lichaam, zoals het bindweefselvlies (fascia), worden aangesproken. Het bindweefselvlies bevindt zich verspreid over het hele lichaam en omhult het bindweefsel, de spieren, de banden, de pezen, de gewrichten en de beenderen. De houdingen worden bij Yin yoga 3 tot 5 minuten aangehouden. Gevorderden kunnen deze houdingen zo lang als ze willen aanhouden. Door dit lang stil blijven liggen in een bepaalde houding wordt de chistroming in het lichaam in harmonie gebracht. Bij mensen die te weinig energie hebben wordt de energiestroom geactiveerd. Bij een teveel aan chi, wat net zo schadelijk kan zijn als te weinig chi, wordt de chistroom op deze manier in balans gebracht. Een uitgebalanceerde chistroom is van belang voor de gezondheid van lichaam en geest.

Naarmate we verouderen worden onze gewrichten met de jaren steeds stijver. Als met yoga de flexibiliteit niet verder verbetert dan komt dat vaak omdat er in het dagelijks leven veel te weinig aandacht besteed wordt aan de gewrichten. Yin yoga kan dit verstijvingsproces vertragen doordat de gewrichten soepeler worden. De meeste houdingen van Yin yoga worden gedaan vanuit een zittende of liggende positie.

ZWANGERSCHAPSYOGA

De zwangerschapsyoga is afgeleid van de Hatha Yoga. Tijdens deze lessen wordt er gewoon Hatha yoga gegeven, maar dan aangepast aan de zwangere vrouw. De meeste vrouwen vinden het tijdens hun zwangerschap fijn om lekker nog in beweging te zijn waarbij er vooral aandacht wordt besteedt aan versterking van de spieren en het beweeglijk houden van bekken, rug en schouders.Een ander belangrijk onderdeel van deze les is de zwangere vrouw voorbereiden op de bevalling door middel van het leren van de verschillende ademhalingsoefeningen die ze kan toepassen tijdens de verschillende fasen van de bevalling. 

Door middel van ademhaling, concentratie en meditatie wordt er een bewustzijn gecreëerd waardoor er tijdens de bevalling kalmte en rust kan worden bewerkstelligd.

De meeste zwangere vrouwen beginnen tussen de 20 en 25 ste week van hun zwangerschap met de lessen te volgen, maar in overleg kan er eerder of later worden begonnen. Ik adviseer hier minimaal een 4-lessenkaart voor aan te schaffen. We kunnen achteraf dan bepalen of er meer lessen nodig zijn. 

YIN/YANG Yoga

Deze les is een combinatie van Hatha yoga en Yin yoga. De les start meestal met een flow van verschillende houdingen om het lichaam en de spieren vooral los en soepel te maken en eindigt met een aantal Yin houdingen waarbij we rustig ruimte maken in het lichaam voor een goede doorstroming van Chi, energie. Maar de les kan ook anders opgebouwd worden, afhankelijk van de persoonlijke wensen.

TIENER YOGA

Dit is Hatha yoga voor jong volwassenen van 13 tot en met 17 jaar.

De lessen bevorderen het bewustzijn van de lichaam, de innerlijke kracht die tieners nodig kunnen hebben in hun ontwikkeling en wat ze bezighoudt, zoals (zelf)vertrouwen, verantwoordelijkheid, onthechting, moed.

Tieneryoga is goed voor het zelfvertrouwen, je kunt je beter concentreren, helpt tegen slaapproblemen, je leert dat je altijd je ademhaling bij je hebt en zo je eigen gevoel en gedachten tot rust kunt brengen.